söndag 29 april 2012

Mentalt viloläge?


Hade detta scenario (långdragen förkylning) utspelat sig för ca 2-3 år sen hade jag med glädje legat stilla i soffan och bara slappat dagarna i ända
Något har hänt. Min kropp har insett att den mår bra av att träna. Att den blir stark av att träna.

En vecka med förkylning gör att jag blir GALET RASTLÖS!!! Jag kan inte slappna av. Det går inte. Jag tränar självklart inte och kroppen är makalöst trött i ett försök att få mig att ta det lugnt.
Mentalt är jag dock inte i viloläge. Mentalt är jag ute i spåret, springer, flåsar, mår lite lätt illa kanske (?) Men ändå, jag SPRINGER i alla fall!

Den här förkylningen får hemskt gärna ge med sig nu. Jag antar att jag måste komma till ro först bara...? :-P

23 kommentarer:

  1. Visst är det härligt när man märker hur gott träningen gör en :) Hoppas du blir frisk och träningsbar snart!

    SvaraRadera
  2. Precis som jag! För några år sedan hade jag gladeligen legat i soffan, nu får jag panik! Har man inte feber o inte ont i halsen så är det OK att träna säger de, så det kör jag på nu.

    Kämpa på!

    SvaraRadera
  3. Känner igen mig.. När jag är jättedålig eller har jätteont förstår jag att jag inte ska/kan träna. Men när man är så där halvt.. då är det så svårt att känna efter. Man vill ju inte vila i onödan .. Lika med "skador" - när bör man vila och när är det ok att köra på! Suget & samvetet kan göra att jag inte riktigt lyssnar på kroppen som man kanske borde. Suck ...
    Hoppas du snart blir av med din förkylning ..
    =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen så; svårt att avgöra när man inte är jättedålig, men inte helt frisk heller. Ibland kan man ju vara mer eller mindre förkyld hela vintrar. Hur gör man då t.ex.? :-P

      Radera
  4. Jobbigt med förkylning :( känner så väl igen mig i det du skriver, den mentala rastlösheten när man inte kan träna. Hoppas du blir bra snart.

    SvaraRadera
  5. Jag är förkyld... hostar, nyser och snyter mig! Är hes... men känner mig rätt så pigg ändå! Så jag tränade långpass idag! Det kanske inte är så smart - jag vet inte! Skulle uppmana andra att vila - men jag själv - jag tränade! Och vet du... det kändes bra! Är piggare... och gladare nu! :)

    SvaraRadera
  6. Hahahaha! Ojoj,, känne rigen det där! Jag ska ju ha en planerad vilovecka med start på tisdag. Jag är redan rastlös vid bara tanken på den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihi! Jag förstår dig! Men bättre (kanske?) med en frivillig/planerad vilovecka, än en ofrivillig. Eller äh, vad vet jag... Rastlös blir man nog oavsett. :-D

      Radera
  7. Ofrivillig vila är verkligen hemsk! Vila efter hård träning (gärna dubbla pass ;) ) är däremot underbart! :D Its all in your head.

    SvaraRadera
  8. Det kallas träningsberoende! hihi! I know the feeling! Hoppas du kryar på dej snart!

    SvaraRadera
  9. Jag är oxå förkyld, men gjorde som mammaspring här ovanför, körde ändå idag. Tog det dock betydligt lugnare än igår. Men det visar sig väl imorgon om jag gjorde rätt eller fel... =0S

    SvaraRadera
  10. Stackare, hoppas du blir frisk snart så du kan snöra på dig löpardojjerna!

    SvaraRadera
  11. Usch, men de spelar ingen roll om jag vilar. De här dyker upp efter vila ändå :/ Blir så ledsen :((

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kass... :-(
      Har du kollat upp hos någon naprapat eller så?

      Radera
  12. När jag är förkyld brukar jag tänka hemska tankar. Som att någon som ändå inte vill träna kunde offra sig och ta min förkylning.... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe! Jo, men såna tankar är inte hemska. Bara logiska. Väl? ;-D

      Radera
  13. Så drygt att vara sjuk! Jag provade med lite vin idag ;) krya på dig!

    SvaraRadera
  14. Kom hit och smitta mig!

    Med den där träningsglädjen alltså!


    kram och krya

    SvaraRadera
  15. Tycker det låter fantastiskt, vilken insikt. Att kroppen mår bättre av träning menar jag;).
    Är man van att röra på sig tänker jag att det är kroppens signal om vila när man blir sjuk. Du är snart ute i spåret igen ska du se.

    SvaraRadera
  16. Krya på dig!!

    Jag vet inte om jag orkar att sparra dig till 11 min, men vi får väl se hur länge vi orkar. :)

    SvaraRadera
  17. Whisky i bastun. Antingen blir du frisk, eller så blir du åtminstone sjuk på riktigt. :-)

    SvaraRadera